Waarom natuurspelen Kinderen die veel in de natuur komen en spelen, bouwen veel fysieke weerstand op, zijn leniger,  ontwikkelen motorische vaardigheden en kunnen ruimtelijke risico’s beter inschatten. Kinderen die op jonge leeftijd plezierige ervaringen opdoen in de natuur hebben op latere leeftijd een positieve houding ten opzichte van de natuur.                                                                                                                                         

Natuurspeelplaatsen met de juiste uitstraling prikkelen de fantasie van kinderen waardoor ze vanzelf gaan spelen. Belangrijk is dus om eerst te bedenken welke activiteiten en doelen  moet een natuurspeelplaats bieden. Daarna wordt gekeken welke elementen of speeltoestelen dit kunnen ondersteunen.

Denk tijdens de opzet van het project na over de doelgroep, het ontwerp, de uitvoering en het onderhoud. Betrek ouders, kinderen en buurtbewoners bij het ontwerpproces en waar mogelijk bij de uitvoering en het onderhoud. Dat geeft hen het gevoel dat de speelplek van hen is en maakt dat iedereen zich er een beetje verantwoordelijk voor gaat voelen. Ontwerp een speelplek voor iedereen, ook voor kinderen met een handicap. Houd bij het ontwerp van de speelplek rekening met de leeftijd van de kinderen voor wie de natuurspeelplaats bedoeld is. Jonge kinderen spelen en leren anders dan oudere kinderen. Houd risico’s aanvaard door wettelijk verplichte risicoanalyses en regelmatige inspectie.

Een terrein met een berg zand en ruigte wordt door veel kinderen al gewaardeerd. In een natuurlijk gebied gaan kinderen als vanzelf spelen. Uitdagende natuur waarin kinderen vrijuit kunnen spelen biedt veel spelmogelijkheden. Hutten bouwen, bomen klimmen, dwars door een bos rennen, groepsspelen of gewoon lekker lummelen. Het is natuurlijk ook een ideale omgeving voor onderwijs met name voor natuurlessen en lichamelijke ontwikkeling.

Voor de inrichting van de openbare ruimte kunnen allerlei elementen gebruikt worden. Belangrijk hierbij is altijd te bepalen of het ook een bijdrage kan leveren voor spelactiviteiten. Soorten speelprikkels kunnen bijvoorbeeld  zijn: afscheidingen (hekwerken, muurtjes, hagen en bielzen), straatmeubilair, betonelementen: betonbollen, paaltjes, stoepranden, hoogteverschillen en verharding.

Tenslotte kan de natuurspeelplaats ingericht worden met speelmaterialen. Vaak kijken we dan alleen naar speeltoestellen die gericht zijn op motorisch spelen zoals klimmen, schommelen en glijden. Maar belangrijk is ook dat er losse materialen aanwezig zijn zoals takken, stenen en zand. Kinderen bedenken zelf hoe ze met materialen willen spelen in plaats van met toestellen te spelen op een manier die door volwassenen vooraf bedacht zijn.
    15-01-2017 14:42     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.