De training “Educatief gebruik van het groene schoolplein” is bedoeld voor teams van scholen waar al een groen plein gerealiseerd is of in aanbouw is (dan wel het ontwerp definitief is vastgesteld en de geplande startdatum van aanleg bekend is). Met deze training krijgt het team voldoende informatie en inspiratie om het eigen groene schoolplein daadwerkelijk in te kunnen zetten als educatieve ruimte. ...
Programmeren van een eigen wereld in virtual reality met CoSpaces in het kader van Wetenschap en techniek. Deze gastlessen zijn onderdeel van het project 'Tijd voor Toekomst', kansrijk ontwikkelen in Oost Groningen. Programmeren in virtual reality met een super enthousiaste groep leerlingen uit groep 7 en 8 van OBS Houwingaham. Samen in groepjes, creatief werken aan een technisch project.
In de online klas zitten leerlingen uit verschillende groepen van verschillende scholen van scholengemeenschap SAAM*. Leerling die enkele of meerdere dagen thuis in quarantiane moeten, komen deelnemen in de online klas. De leerlingen krijgen les in rekenen en taal, maar ook programmeerlessen in virtual reality en onderzoeksopdrachten in het kader van W&T. ...
Insectenweek is een opdracht van de Groene Agenda, onderdeel van de gemeente Raalte.
Door kennis te verstrekken over insecten en deze groep aandacht te geven kan begrip worden gewekt en het belang van insecten worden ingezien. Op insectenweek.nl zijn diverse lesideeën te vinden voor het onderwijs om kennis op te doen over insecten. De lesideeën worden waar mogelijk gecombineerd met inhoudslijnen opgesteld door het SLO zoals rekenen, taal, natuur, kunst & cultuur, sport & spel, digitale-geletterdheid, handvaardigheid.
...
Van zaadje tot boom is een project van Natuur en Milieu Overijssel waarbij we hebben bijgedragen in de ontwikkeling van het lesprogramma. In het educatieve project gaan scholen voor een paar maanden een zaailing verzorgen in de klas en op zoek naar een geschikte locatie voor hun boom. Op de Nationale Boomfeestdag op 10 november gaan de bomen de grond in. Het project is onderdeel van het Overijsselse “Iedereen een Boom” dat als doel heeft 1,1 miljoen nieuwe bomen in Overijssel te planten.
NMO - Van zaadje tot boom
Proeftuin Lettele is een natuurrijk voedselproducerend terrein, ook bedoeld voor educatie en om kennis en ervaring op te doen. Er grazen koeien of kalveren als voorbeeld voor biologische veeteelt, gecombineerd met notenteelt (waaronder walnoten en hazelaars) inhakend op de eiwittransitie van vleeseiwitten naar plantaardige eiwitten en een voedselwal (houtwal met meerder lagen van voedselbomen, -struiken en kruiden) afgeleid van het voedselbosprincipe. Wij hebben het ontwerp van de voedselwal gemaakt, de planten geleverd en de organisatie van de plantdag met de Werkplaats Voedselbossen Oost Nederland en de plantdag met het Ecolyceum georganiseerd. ...
Realisatie van een groen schoolpluin voor OBS Dijkzicht in Welsum. De beheofte voor de herinrichting ontstond doordat OBS Dijkzicht onderdak kreeg in het dorpshuis van Welsum,
Het linker deel is met name bedoeld voor leerlingen uit de onderbouw.
Het voorste deel is voor alle leerlingen en voor de bezoekers van het dorpshuis.
Tijdens deze gastles hebben de leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 kennis gemaakt met programmeren en virtual reality met CoSpaces. Leerlingen leren een aantal basisprincipes van programmeren en ontdekken toepassingen van virtual reality.
...
Gastles over 'Rupsje nooit genoeg'. Samen met de juf leerlingen uit groep 1 en 2 verteld over hoe fruit groeit, wie er van eet, waar het groeit en hoe het smaakt. We zijn naar de dorpsboomgaard geweest en in de klas smaakproefjes gedaan.
...
Aanleg van een kikkerpoel. De ligging van de poel in de zon en de noordoever (de warmste oever) zo flauw mogelijk is ten gunste van de voortplanting van amfibieën, libelles etc.
In de tuin van de basisschool Lettele is de evolutie van planten weergegeven. Daarnaast zijn een aantal specifieke plekken ingericht met verschillende plantengemeenschappen. Een plek voor een voedselbos, akkerbouwgewassen en soorten uit de rozenfamilie zijn hiervan goede voorbeelden.
Ook zijn elementen toegevoegd gericht op educatie. Het zonnestelsel is opgenomen in het pad, voetafdrukken van verschillende dieren, een zonnewijzer en een tijdsbalk.
De leerlingen dragen ook hun steentje bij door bij te dragen door het maken van mozaïeken van planeten, maken van specifiek vogelhuisjes en het maken van QR-informatiebordjes. Voor meer informatie zie www.educatietuin.nl ...
Tijdens deze gastlessen 'programmeren met de Microbit' hebben de leerlingen uit de groepen 7 t/m 8 kennis gemaakt met de Microbit. Hoe kun je deze programmeren en met welke sensoren bevat het. Leerlingen leren een aantal basisprincipes van programmeren en ontdekken hoe sensoren werken die ze dagelijks ook toegepast zien.
...
Gastlessen in het kader van Natuur en techniek op de basisschool voor leerlingen uit groep 1 & 2. Tijdens de gastles hebben de leerlingen kennis gemaakt met magnetisme. Er zijn voorbeeld getoond van magnetische verschijnselen. Hierna hebben de leerlingen zelf ontdekt wat in hun omgeving magnetisch is en wat niet. Welke materialen wel en welke materialen niet magnetisch zijn. ...
Ontwerp en aanleg peuterplein op De Dorpsschool Bathmen. Het schoolplein is uitdagender gemaakt voor de peuters van de peuterspeelzaal en leerlingen van basisschool. Hiervoor hebben we de zandbak aangepast, een stappenparcour en een speelheuvel aangelegd.
Inflora heeft het proces voor het benodigde certificaat uitgevoerd om aan de Europese norm voor speeltoestellen (NEN 1176 ) te voldoen. Hiervoor heeft Inflora een technisch constructiedossier opgesteld en de keuring door Keurmerk Instituut verzorgd.